zondag 31 augustus 2014

Barbara Brackman BOM nr 8

Blok van de Maand nr 8
Ik heb vandaag weer een Barbara Brackman zondag. Ik ben altijd prettig gespannen als er zo'n nieuw blok uitkomt. Ik hoef me niet te vervelen. Ik heb gisteren al de malletjes gemaakt. Ik heb vanmorgen al kunnen nadenken over de kleuren en de stofjes die ik ging gebruiken en vanmiddag heb ik het Block of the Month nummer 8 genaaid.
Als U het blok hierboven mooi vindt, kunt U het bestellen door een mailtje te sturen naar rietjevanslagmaat@gmail.com . U kunt ook de voorgaande blokken nog bestellen. Een blok kost 10 euro inclusief porto, Voor Belgie 11 euro.



Barbara Brackman maakt niet alleen mooie blokken, ze vertelt ook altijd een ontroerend verhaal dat in deze reeks Threads of Memory te maken heeft met de bevrijding van de slavernij van de zwarte Amerikanen.
Ze heeft het blok "Jacksonville Star voor Emily Logan" genoemd.


In 1838 was Emily Logan een zwart meisje dat in dienst was van een blanke familie, de Clays. Ze woonden in Illinois waar de slavernij was afgeschaft. Je zou dus denken dat Emily geen slaaf was, maar door een trucje, namelijk door Emily elk jaar een periode te laten wonen in Kentucky, waar wel slavernij bestond, bleef ze toch slavin.
Emily en haar broertje besloten weg te lopen uit het huishouden van de Clays en verstopten zich bij bevriende vrije zwarten. Emily's broertje werd gevonden, gekidnapped en naar Kentucky getransporteerd, Emily kon zich een tijd lang verborgen houden en na een paar jaar wettelijk vrij verklaard worden. Voor haar liep het goed af.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi blok en wat een triest verhaal uit de slavernij. Groetjes Wilma